Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X X X
Uwaga! Blog nieaktualny. Stare teksty można czytać, jeśli kogoś interesują, ale po nowości zapraszam tu: poppapraniec.blogspot.com

9 kwietnia 2015

Agata Mańczyk "Jajecznica na deszczówce"


Autor: Agata Mańczyk
Tytuł: Jajecznica na deszczówce
Wydawca: Nasza Księgarnia


W Giżycku spotykają się wcześniej nieznające się nastolatki. Dla każdego z nich wakacyjny wyjazd oznacza coś innego – przykry obowiązek, długo oczekiwaną okazję, by się wyszaleć, lub dwa tygodnie spokoju od nadopiekuńczych rodziców. W grupie szybko wyróżniają się takie indywidualności, jak Wanda, Szprycha, Klema czy Marita, a spośród chłopaków Kajtek, Maks, Zyga, Franek. Szprycha i Zyga zakładają się w pewnej honorowej sprawie, a ich zwolennicy pomagają im zakład wygrać, wykonując różne ryzykowne zadania. Kto okaże się zwycięzcą? O tym opowie ta pełna humoru powieść wakacyjna, której akcja obfituje w zaskakujące sytuacje, dramatyczne sceny i niesamowite nocne eskapady.

Po opisie książki spodziewałem się typowej młodzieżówki - lekkiej, przyjemnej w odbiorze. "Jajecznica na deszczówce" to nie jest typowa powieść młodzieżowa, ponieważ autorka stara się wpleść w zabawną historię wiele życiowych porad, pokazując jak powinniśmy postępować. Cieszę się, że autorka zastosowała taki właśnie zabieg, bo przy okazji świetnej zabawy, jaką jest obserwowanie rywalizacji pomiędzy dwoma grupami nastolatków, trafiamy na ważne wskazówki, do których powinniśmy się dostosować.

Fabuła tej powieści jest bardzo realistyczna, mógłbym nawet napisać życiowa. Każdy z bohaterów jest inny, posiada inne problemy, ale w tych problemach dostrzegamy portrety nie tyle nas samych, co naszych bliskich. Chociaż niektóre problemy wydają nam się błahe, to zastanówmy się, czy nie tak postępowaliśmy w młodości, kiedy każdy problem był wyolbrzymiany, a podjęcie łatwej decyzji sprawiało sporo trudności?

"Nie skreślam ludzi na starcie tylko dlatego, że źle im patrzy z oczu. Zawsze daję im szansę. Może mają źle dobrane szkła kontaktowe."

Wielką zaletą tej książki jest wartka akcja. Na wakacyjnej koloni, w której miejsce akcji zmienia się dość często, obserwujemy dość niebywałe zdarzenia. Odważne żarty jakich dopuszczają się bohaterowie nieraz wymalują na naszej twarzy uśmiech, ale czasami po prostu ktoś przesadza i wtedy już wcale nie jest tak do śmiechu. W tej książce prawie cały czas coś się dzieje. Dochodzi do mniejszych i większych, ważniejszych i mniej ważnych wydarzeń, ale każde z nich śledzimy z równym zaciekawieniem.

Osadzenie książki w czasie wakacji to kolejny świetny pomysł na zaciekawienie czytelnika. To przecież latem dzieją się najciekawsze wydarzenia, czyż nie? Agata Mańczyk w niezwykły sposób opisuje otaczający bohaterów świat i w trakcie lektury ma się nieodparte wrażenia, że jesteśmy w samym centrum wydarzeń, a dodatkowo z łatwością wyobrażamy sobie rozgrzany piasek na plaży, lekki powiew wiatru błąkający się gdzieś po lesie. 

Dlatego też jeżeli poszukujecie ciekawej powieści młodzieżowej, która traktuje o kilku ważnych tematach, jest napisana lekkim, przyjemnym w odbiorze językiem, wciąga bez reszty przemyślaną fabułą i jest idealna do czytania niezależnie od wieku, to gorąco zachęcam do poznania losów bohaterów "Jajecznicy na deszczówce". Mnie książka zafascynowała i mam nadzieję, że podobnie będzie w Waszym przypadku. Polecam!



Serdecznie dziękuję Naszej Księgarni za udostępnienie książki.


komentarze

  1. Chętnie przeczytam, tym bardziej, że akcja ma miejsce w Giżycku z którym mam miłe wspomnienia wakacyjne :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie spodziewałam się że ta książka może być aż tak ciekawa. Chyba się skuszę, skoro polecasz ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię takie młodzieżówki, więc pewnie poszukam w wakacje, skoro taki klimat.
    Przejrzyj tekst pod kątem poprawności - słówka Ci się pozamieniały, np.: dostrzegamy/dojrzewamy :)
    Pozrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Tytuł bardzo osobliwy, a sama treść mnie nie zainteresowała.

    OdpowiedzUsuń
  5. Heh już sam tytuł mnie zaciekawił, a treść tym bardziej, pomimo faktu, iż nie jestem już taką młodą osobą.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawa lektura, chętnie się z nią zapoznam ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiałam czytać takie książki właśnie w wakacje:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawy tytuł :) Wciągająca i realistyczna fabuła kusi do sięgnięcia po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nazwisko autorki skądś jest mi znane ;) lubię czasem przeczytać coś tego rodzaju.

    OdpowiedzUsuń
  10. Zaciekawiłeś mnie, pierwszy raz od dłuższego czasu sam tytuł mnie zachwycił :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Intrygujący i wzbudzający uśmiech tytuł książki :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie szukam w tej chwili takiej książki do czytania, ale gdybym się za nią zabrała mogłaby mi się spodobać :) Widać, że to historia z pomysłem, która nie tylko wciąga, ale i niesie ze sobą więcej niż czystą rozrywkę :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ostatnio czytam dużo takich lekkich książek, ponieważ miałam w szkole kilka już lektur i muszę odpocząć od nich. A już zapowiada się kolejna lektura. Sadzę, że ta książka mogłaby się nadać świetnie.
    Bardzo oryginalny tytuł =D

    OdpowiedzUsuń
  14. Zdecydowanie zbyt często przypominasz mi, jak słabo poznałam rodzimych autorów :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawy tytuł. :) Przyciąga wzrok. Obawiam się, że chwilowo mam za dużo książek młodzieżowych na półce nieprzeczytanych, więc nie będę się rozglądać za kolejnymi, ale kiedyś - możliwe że się skuszę. ;)
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
  16. Jest to jedna z ciekawszych powieści młodzieżowych,można się od czasu do czasu pośmiać .Do czytania w każdym wieku - popieram ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za przeczytanie tego tekstu. Mam nadzieję, że pozostawisz po sobie jakiś ślad. :)